Címkék

Feedek

postapoc.net

Postnomad 2013.06.06. 13:24

Úton

Címkék: vehicle survival kit

„A történelem folyamán eddig minden váltás kínkeservesnek bizonyult. Mind a fáról a szénre, mind a szénről az olajra történő váltás gazdasági és politikai válságot idézett elő. Ezek ráadásul lassú, több évtizedig tartó átmenetek voltak. Mivel az energia mai infrastruktúrája összefonódik a globális gazdasággal, politikával és kultúrával, a most esedékes váltás még nagyobb válságot fog előidézni.” Paul Roberts amerikai közgazdász az alternatív energiaforrásokra történő áttérésről.

A válságot persze megszámlálhatatlan ok előidézheti, a kérdés csak az, hogy a hatékony energiafelhasználás szempontjából hosszú utazásnak milyen járművel a legérdemesebb nekivágni. A legfontosabb, mindent eldöntő kérdés az üzemanyag. A benzin nem áll el az idők végezetéig, már hat hónap után romlik a minősége, évek múltán pedig a különböző adalékanyagok kicsapódnak, ami duguláshoz, akár a motor teljes meghibásodásához vezet. Az alternatív megoldások (bioetanol, gázüzem, nap- vagy szélenergia) egy külön posztot is megtöltenének, erre most nem leszünk tekintettel.

on_road.jpg

Az alábbi adatok átlagértékek, hiszen két kerékpár között legalább akkora különbség lehet, mint egy golfautó és egy terepjáró között. A mennyiségek egymáshoz viszonyítva érdekesek, s hogy a teherbíró képességért és távolságért mekkora árat kell fizetnünk.

Jármű
Teherbírás
Napi távolság
Átlagsebesség
Napi fogyasztás
Gyalog
16 Kg
40 Km
5 Km/h
~3500 kcal MRE* + 4 Liter víz

Az egész napos gyaloglás a felszerelés (testsúly ötöde) cipelésével teljesen kimerítheti a szervezetünket. Míg egy felnőtt átlagos napi energiabevitele nagyjából 2000-2500 kcal, ebben az esetben jóval több energiát kell pótolnunk. A víz még ennél is fontosabb. A megszokott napi 1-1.5 liternél sokkal többre lesz szükségünk, óránként legalább 0,5 literre. Nagy előny, hogy a legtöbb terepakadályon gyalogosan át tudjuk verekedni magunkat, ugyanakkor az időjárás viszontagságainak is teljes mértékben ki vagyunk téve. Csoportban a napi távot mindig a leglassabban haladó (gyermek, idős ember, sérült vagy beteg) határozza meg.

Bicikli
34 Kg
80 Km
16 Km/h
~3000 kcal MRE* + 3 Liter víz

Bringával több felszerelést jóval nagyobb távolságra vagyunk képesek magunkkal vinni mint gyalog. Utánfutóval megduplázható a szállítható csomag súlya, s ez messze nem ró ránk kétszer akkora terhet. Persze a hajtás így is igénybe veszi a szervezetünket, de nem merít ki annyira, mint a gyaloglás. Ha kerekekben gondolkodunk, a terepviszonyokhoz a bicikli tud a legjobban alkalmazkodni. Meghibásodás és javítás terén nagyon jók a mutatói, végtére is a legegyszerűbben kezelhető - ha nem is a legkényelmesebb - közlekedés eszköz. Ha kis távolságokat (napi 10-20 km) kell megtennünk rendszeresen, akkor verhetetlen.

45 Kg
100 Km
20 Km/h
12 Kg takarmány + 40 Liter víz
~3200 kcal + 3 Liter víz

Egy ló terhelhetőségét és szükségleteit nagyon nehéz pontosan meghatározni, ezért a táblázatban szereplő értékek itt csak hozzávetőlegesek. A takarmány abrak és széna keveréke, hozzáértés nélkül a ló táplálása megbetegedéshez vezethet. A vízszükséglet biztosítása mellett alapvető probléma a ló megülése. A lovat és magunkat egyaránt büntetjük, ha nem tudunk lovagolni, így jobban tesszük ha a felmálházott állatot száron vezetjük. Egy tapasztalt lovasnak ilyen gondjai nincsenek, s ha a legeltetést is meg tudja oldani, akkor nyert ügye van. A távlovagló versenyeken napi 160km-t kell egyetlen nap alatt teljesíteni, erre azonban csak speciálisan felkészített ló és lovas képes.

Motor
45 Kg
400 Km
80 Km/h
24 Liter (4,8 Liter/100 Km)
~2500 kcal + 2 Liter víz

Egy motort megülni összehasonlíthatatlanul könnyebb mint egy lovat, és a tankolása is jóval egyszerűbb (már ha van mivel). Extrém időjárási körülmények persze alaposan megnehezíthetik az életünket, és nem árt ha a szervizelés terén sem vagyunk másokra utalva. Cserébe viszont egy motor elvisz minket a világ végére is, nem feltétlen a kijelölt utakon. Vihetünk magunkkal egy utast is, ezzel persze a napi táv és a teherbírás jelentősen csökkenni fog.

Gépkocsi
500 Kg
800 Km
110 Km/h
80 Liter (8 Liter/100 Km)
~2000 kcal + 1,5 Liter víz

Utazásra a legáltalánosabb jármű, tökéletes komfort akár öt ember számára. Már amennyiben az üzemanyag beszerzése nem okoz gondot, máskülönben gondoskodni kell a folyamatos utánpótlásról, és nem árt ha az alkatrészek beszerelésére is tartogatunk ötleteket. Óriási előny az előző járművekhez képest a zárt utastér és az azokénál jóval nagyobb teherbírás. A terepviszonyokra eléggé kényes, a légvonalban mért távolságoktól el kell búcsúznunk.

Teherautó (5-tons truck)
4.500 Kg
500 Km
70 Km/h
125 Liter (25 Liter/100 Km)
~2000 kcal + 1,5 Liter víz

A teherautó legfőbb előnye az óriási teherbírás, és az ezzel járó bika teljesítmény. Ellenálló, masszív darab, kevés törődést igényel. Mindezért jókora árat kell fizetnünk, mert ellátni üzemanyaggal még a boldog békeidőkben sem egyszerű. Nélkülözhetetlen, ha szállítmányt (gyógyszer, élelem) egy közösséghez kell eljuttatnunk nagy távolságból, vagy épp ellenkezőleg, embereket kell kimenekíteni nehezen megközelíthető helyről. Egyéni célokra jobbára alkalmatlan és felesleges.

Csapatszállító (8x8 APC)
6000+ Kg
400 Km
50 Km/h
280 Liter (70 Liter/100 Km)
~2000 kcal + 1,5 Liter víz

A túlélés abszolút mestere. Hatalmas méretei ellenére mozgékony, 8 kerék meghajtású (mind külön felfüggesztéssel), páncélozott, kétéltű, légmentesen zárható utastér 14 fő számára, jó esetben egy 12,7 mm-es nehézgéppuskával. Kell ennél több? Talán csak egy tartálykocsi rengeteg dízelolajjal, és persze a karbantartáshoz sem elég egy szimpla garázs.

*Meal Ready to Eat, avagy azonnal fogyasztható élelem, készétel. Bővebben >>>

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://postmode.blog.hu/api/trackback/id/tr815177315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása