Mert olyan nyomorúságos idők közelegnek,
melyek a világ kezdete óta nem voltak, és nem is lesznek.
És ha az Úr nem rövidítené meg azokat a napokat,
egyetlen test sem menekülhetne meg.
Márk 13:19-20
Az 1990-ben forgatott MARK 13 (eredeti címe Hardware) egy kevésbé ismert/elismert posztapokaliptikus film. Igazi csemege az azóta középkorúvá komolyodott underground nemzedéknek, hiszen a szereplők között olyan kultikus zenészek tűnnek fel benne, mint a nomád Carl McCoy, a taxisofőr Lemmy Kilmister vagy épp Iggy Pop, mint dühös kalózrádiós. Ebből már egyenesen következik, hogy a film betétdalait sem bízták kismókusokra, ezért a Ministry, a PIL és a Motörhead segítenek kellően alacsonyan tartani az alaphangulatot.
A film alapötletét a brit 2000AD magazinban megjelent Shok! című képregény adta, ezt adaptálta a saját ízlése szerint a dél-afrikai rendező, Richard Stanley. A történet az elsivatagosodott, sugárszennyezett Földön játszódik, ahol egy nomád ismeretlen android maradványaira bukkan a pusztaságban. A robot fejét egy katona veszi meg tőle képzőművész barátnőjének. Ajándékával nagy örömöt okoz a lánynak, aki az egyik fémhulladékból készített alkotásába bele is hegeszti a leginkább koponyára emlékeztető ócskavasat. A romantikus történet itt akár véget is érhetne, ha az egykori gép (hát persze, hogy egy pusztításra programozott harci robot) újra nem aktiválódik.
25 év távlatából nézve a cselekmény sodrása kissé lassú, amiért az átlag nézőt aligha kárpótolják a film szubkult vonatkozásai, ám a környezet és látványvilág rendben van. Kellően leharcolt, poros, korrodált eszközökben nincs hiány, a jövő nyomorúsága ideáktól mentesen van tálalva. A műfaj kedvelőinek kötelező darab, a CGI-re izgulók kihagyhatják.